Annons:
Etikettdiagnos
Läst 751 ggr
vaniljkaka
2014-03-29 13:46

Borderline, eller depression?

Några sa en gång till mig att dom trodde jag hade borderline, MEN bara för jag hatar att vara ifrån min kille,mår piss varje gång han lämnar mig och har bett han stanna hemma bara för min skull 

skär mig och hotat att ta livet av mig

dricker ofta alkohol för att må bättre

ångest hela tiden

tror att alla ser ner på mig

Bara för det betyder de väl inte att jag har borderline? är de inte så man kan bete sig bara man mår dåligt? kan lika väl vara en vanlig depression?

  • Redigerat 2020-12-18 03:38 av Lia
Annons:
[T-Johan]
2014-03-29 13:58
#1

Man kan inte säga 'rakt av; jag har borderline'. Borderline är en diagnos, och den diagnosen ställer en psykiatriker. Och det krävs en ordentlig utredning. Sen kan man bli diagnosticerad; borderline.

vaniljkaka
2014-03-29 14:00
#2

Men vad gör dom egentligen på en sån utredning?

[Memento Mori]
2014-03-29 14:24
#3

Riktigt kortfattat så finns det nio kriterier på om man har borderline och om man har fem eller mer så finns det en chans eller risk att man har det. 

Kriterierna är:

  • Skräck att bli övergiven. 
  • Stormiga relationer som pendlar mellan intensiv beundran och extrem nedvärdering. 
  • Kraftigt störd, förvriden eller instabil självbild. 
  • Missbruk av till exempel droger, sex, mat eller pengar. 
  • Återkommande självmordsförsök eller hot om självmord och självmisshandel. 
  • Kraftiga humörkast. 
  • Stark irritation, ångest eller depression som kan vara några timmar, till som mest några dagar. 
  • Återkommande känsla av tomhet och leda. 
  • Intensiv vrede som inte står i proportion till vad som väcker den. Kortvariga paranoida (överdrivet misstänksamma) föreställningar.

Hur själva utredningen går till är väl på samma sätt som med alla andra psykiska diagnoser, man tar kontakt med vården eller direkt med psykiatrin och berätta om hur man mår och i vissa fall får man fylla i blanketter så dom kan ställa en diagnos. 

Men som du säger själv så kan det ju i vissa fall vara någon annan diagnos också som då till exempel depression. Men i vilket fall som helst så tycker jag att du ska försöka förklara tydligare för din läkare om hur dåligt du faktiskt mår så att han förstår och kan erbjuda dig mer hjälp för jag tycker verkligen att det verkar som du behöver det.

[T-Johan]
2014-03-29 16:37
#4

Dom fall jag känner till där diagnosen 'borderline' har konstaterats, har personerna blivit intagna på psyket av andra skäl än just borderline. Depression, psykoser och andra diagnoser har varit orsak till vård på psyket. Och i samband med den vården har man kunna fastställa diagnosen 'borderline' och då mer eller mindre utpräglad.

vaniljkaka
2014-03-29 18:16
#5

Nää tror faktiskt inte jag har borderline, för jag byter inte humör sådär som de står, inte så att jag jag glad sen på 1 sek blir jag sur utan anledning :P

känner mig för lugn för att ha borderline.

[Memento Mori]
2014-03-29 20:21
#6

#5 Diagnosen varierar ju såklart lite från person till person men som sagt så tycker jag att du ska försöka prata med din läkare så du kan få lite mer hjälp med ditt mående.

Annons:
Upp till toppen
Annons: