Annons:
Etikettsymtom
Läst 1207 ggr
Lia
2014-03-28 00:20

Kriterier

Hur många kriterier uppfyller du? Eller hur många misstänker du dig uppfylla? Och vilka? Berätta gärna lite om vilken problematik du har inom varje, om du vill! 🙂

Här har ni en lista! De står en bit ner i artikeln! ^^

Annons:
VildaVittra
2014-03-28 01:04
#1

Det kan nog vara bra om du listar kriterierna i första inlägget, alla kan dom inte som ett rinnande vatten. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
2014-03-28 01:09
#2

#1 Ah! Tänkte mest att man kanske hittar dem på nätet ☺️ Fast jag kan länka!

[Memento Mori]
2014-03-28 06:31
#3

8 har jag, jag missbrukar inte alkohol, droger, sex, mat eller pengar längre, eller åtminstone oftast inte längre.. 😇 (Ge mig den, det är min "stora" förbättring.😃) 

Evelina!
2014-03-28 08:38
#4

Tror att det var sju eller åtta kriterier jag uppfyllde. Minns inte riktigt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

JodineFritzl
2014-03-28 19:26
#5

7 av 9 har jag för mig att psykologen sa. Missbrukar inget längre och pendlar inte mellan extrem nedvärdering och beundran, min man älskar jag precis lika mycket alltid och jag hatar bara två personer i världen som verkligen gjort sig förtjänt av det. allt annat stämmer in på pricken och har gjort under större delen av mitt liv.

Zadeira
2014-03-29 14:04
#6

Jag uppfyller "bara" 5 kriterier, och jag känner mig alltid frågande till om det verkligen är borderline jag har, men det är vad som står i mina papper. Har aldrig före min diagnos misstänkt borderline utan tänkt något som långvarig djup depression, och när jag fick diagnosen fick jag ingen "aha-upplevelse".

Annons:
[Memento Mori]
2014-03-29 14:44
#7

#6 Du kan ju alltid försöka prata med dom om att du inte riktigt känner att det är rätt. Sen beror det ju såklart på vilka fem kriterier det är men det är ju som du säger en del som kan stämma på någon som "bara" är deprimerad också. 

Så som sagt, fråga och kolla om du kan få en ny utredning för det är ju lite onödigt att ha en diagnos på papper och få behandling för den om det inte är rätt diagnos till att börja med.

Zadeira
2014-03-29 14:57
#8

#7 Jag tror att det som gör att jag inte riktigt känner igen mig i det är att jag är så långt ifrån utåtagerande man kan komma, och jag har alltid inbillat mig att borderline-personer är så utåtagerande och extremt tydliga humörsvängingar. Typ "har man borderline så har man skitkort stubin och blir arg för minsta lilla, vilket leder till ett destruktivt sätt att leva." Jag minns inte när jag blev arg utåt senast men jag vänder i princip allt mot mig själv och det som syns utåt typ enbart genom självdestruktivitet.

Jag går ju i DBT-behandling och den är faktiskt väldigt hjälpsam. Pratade lite med min psykiater om det här med att jag inte känner igen mig helt, men hon förklarade det här med "utåtagerande" och "inåtvänd" borderline och att hennes bedömning fortfarande är att jag lider av borderline.

VildaVittra
2014-03-29 15:31
#9

#8 Även personer med borderline har sina olikheter, jag var aldrig utåtagerade, jag hade heller ingen kort stubin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

eirwen
2014-03-29 22:47
#10

#8 Det finns två subtyper av Borderline, Introvert eller Extrovert. Du kanske helt enkelt är den introverta typen.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

FotoAlle
2014-04-03 11:41
#11

Jag är en Extrovert borderline och uppfyller 7 av kriterierna,.

De jag inte har är självmordsbenägenheten och självskadebeteendet.

Lia
2014-04-03 13:36
#12

#11 De två (självskad och självmordsbenägenhet) tillhör samma kriterie :-) är det då någon mer punkt du inte uppfyller, eller är det kanske 8?

FotoAlle
2014-04-03 22:06
#13

#12 - helt rätt av dig!

I listan nedan så är det nummer 5 och 8 som jag inte har…visserligen är jag arg ofta men inte konstant och har aldrig varit i slagsmål ;-)

  1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer. Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
  2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.
  3. Uppvisar identitetsstörning: påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.
  4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning). Observera: Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.
  5. Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar
  6. Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).
  7. Kronisk tomhetskänsla.
  8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).
  9. Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.
Annons:
agneshak
2014-04-03 22:29
#14

Se listan i #13

1'an har blivit MYCKET bättre efter terapi.

2 - check.

4 - japp.

5 - check.

6 - check.

7 - check.

8 - check.

9 - check på dissociationer.

Men allt har VERLKIGEN blivit bättre, går inte ens i terapi för tillfället :D

FotoAlle
2014-04-03 23:49
#15

Nr 9 är tillfälligtvis mycket sämre för min, har alltid haft problem med dissociationer men min paranoia har ökat markat.

Pialinn
2014-04-06 13:38
#16

Jag ville bara läsa, då min son inte fick någon terapi (var på G) innan han tog livet av sej.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lia
2015-01-10 17:57
#17

#16 Lite sent svar kanske, men du är alltid välkommen att ventilera om det här inne!

Upp till toppen
Annons: