Annons:
Etikettrelationer
Läst 4815 ggr
Smultronsflickan
2014-03-27 00:40

Kanske mamma har borderline?

Hej, helt ny på denna sajt är själv 17 år och har misstanke om att min mamma har borderline men skulle vilja ha lite feedback från er först.

Jag skulle vilja att min mamma undersöktes för border line, hon har extrema likheter i väldigt mycket "symtom" för borderline..

Just i detta läge går hon runt och lurar sig själv och alla andra på allt och inget, försöker manipulera för att få på hennes sätt. Just nu är hon diagnostiserad med ADHD fast utan hyperaktivitet. Det tycker jag verkligen inte passar in liksom, det känns fel.

Hon har medvetet eller omedvetet manipulerat psyk som hon gått till. Hon säger saker där så som hon kanske uppfattar det och hon verkar vilja att de inte ska lägga sig i eller så. Det hon förklarar för dem är inte sanning, kanske halvsanning men hon har inte alls förklarat för dom hur hon beter sig vanligtvis.

 Det är som saker som att hon skriker på mig för de minsta sakerna, som duschcreme eller att jag säger att jag inte känner för att äta fisk idag för att jag åt det i skolan. Småsaker skapar utbrott för henne konstant och det sliter på mig med. 

När hon pratar med folk i omgivningen gillar hon att berätta om saker som har gjort henne "dåligt/otur". Saker som att jag är med en kompis istället för är hemma och hjälper med att packa berättar hon i telefonen för många som "Näeeee, nä hon skulle inte hjälpa, hon skulle bara ut med kompisar, och tror inte hon gör det imorgon heller dessutom verkar hon inte bry sig om det." och det får mig låta som en jävlig unge även om jag redan hjälpt henne med 100 saker redan den dagen.. Man känner sig uppskattad… not. Säger även saker som att jag aldrig hjälper till osv konstant i telefonen för att hon vill att folk ska tycka synd om just henne för att hon har så "dåligt" barn som jag. Detta är jag uppväxt med och det finns saker som är fast i hjärnan, jag har jättesvårt att göra saker som måste göras i hennes närvaro även om jag vet att hon har skärpt sig med sina "kommentarer". Förr hörde jag alltid "Jaså du städar äntligen!" "Så nu passar det att hjälpa till?" Sen efter man tagit disken kanske 1 gång förväntas man att göra det livet ut? 

Pratar man om något om sig själv slutar alltid det med allt om vad det är om henne och det är synd om henne för det. Hon tar inte hänsyn till andras känslor därför att hon blir för självupptagen med sina egna att hon inte märker omgivningens känslor. 

När hon blir upprörd, tror hon att jag inte blir det eftersom hon tror att jag inte tar in något, hon tror jag är iskall. Eftersom det är jag barnet som måste vara lugn och hon är den som måste lugna ner sig känns det som om vi har ombytta roller. Hon glömmer saker, hon tror att jag gillar något och köper det men det visar sig att det är något jag inte äter kan det bli värsta rabaldert eller absolut ingenting. 
Hon frågar mig vad mina klasskamrater gör under lovet, jag säger ärligt att  någon åker till spanien, några åker skidor och andra stannar hemma. Detta slutar alltid med hon skriker om att hon inte har råd och inte har pengar till sånt. Det vet jag, men jag bryr mig inte heller om att mina klasskamrater åker överallt vilket hon tror jag bryr mig om, har försökt att förklara för henne sen 3an om att jag inte bryr mig att mina klasskamrater åker utomlands, men det har inte sjunkit in än.

Hon är jätteinstabil, men för första gången förra helgen lyckades vi umgås som vanlig mamma och barn. Det har inte lyckats sen kanske i somras? Eller knappt det kanske det var förra våren tror jag? 

Hon har varit alkolist, är vårdslös i väldigt mycket speciell i beteende, självmordsbenägen och hotar ofta med det ( Men mindre… sen hon hittade "Gud")

Just nu säger hon extra mycket saker, och andra sekunden ändrar hon sig som t.ex.

I flera månader sa hon att hon inte ville jag skulle flytta då det skulle betyda att vi skulle förlora lägenheten. Sen helt plötsligt när jag sagt att jag fått kontakt med en hyresvärd och hen erbjöd mig lägenhet bytte hon till att "Jag vill inte att du ska misslyckas, jag vill att du inte ska flytta för din skull, du skulle ha mer fria pengar och jag vill kunna vara där för dig och hjälpa dig med saker som att sätta upp gardinerna!"  (Givetvis ifrågasatte jag varför hon helt plötsligt hade ändrat åsikten och då.. blev hela helgen förstörd.)

En annan gång var när min bästa vän var på besök och eftersom vi skulle komma vid 20.00 och då skulle vi behöva duscha bad jag mamma att duscha tidigare, hon helt vägrade och sa till min bästa vän att hon inte duschar så tidigt på eftermiddagen/kvällen. 
1 månad efter vill hon inte möta upp mig på resecentrum när jag har mycket packning för att hon tog ett bad vid 17.00…  Hon vägrade alltså att duscha tidigt för att jävlas i smyg med min bästis(mamma gillar inte henne)

Förlåt för den långa texten och grattis om du lyckades läsa allt

Men jag vill att min mamma ska sluta manipulera psyk, så de kan veta hur det är och ligger till och fastställa en riktig diagnos. Fast sen kan man inte heller gå och säga till henne "Jag tror du har borderline" Det skulle sluta med aningen att hon pratar en hel kväll om sig själv och allt hon känner och vad för elakt hon tycker alla gör och gjort mot henne. Eller en hel helg med gräl.

Folk i hennes närvaro undviker henne för att hon beter sig som hon gör, vi var inte ens bjudna på en nära släktnings bröllop pga mamma

Men man kan väl inte ringa psyk och typ säga att man tror hon har det? 

Och ja hon får hjälp! Men eftersom att hon berättar för psyk om att hon är en annan person, kan hon inte få hjälpen som behövs.

Tror ni hon har det? Eller kanske någon annan diagnos?  Skriv vad ni känner, känner ni igen det? Eller kanske vet någon som är såhär?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lia
2014-03-27 01:00
#3

Hon skulle kunna ha borderline, men det är helt omöjligt att säga via nätet. Men eftersom du misstänker det så tycker jag absolut att du ska följa ditt eget råd! Ring mottagningen och berätta hur du har det hemma! Säg att du också misstänker att hon kanske har borderline, och glöm inte heller att säga att de inte ska säga att du ringt, om det känns jobbigt. För övrigt känner jag inte riktigt igen mig i det där, jag är inte fullt så utåtagerande och manipulerande, men alla är ju så otroligt olika. Hoppas det löser sig! 🙂

VildaVittra
2014-03-27 01:03
#4

Det är ingenting i din berättelse som får min "borderlinelampa" att blinka (tänk dock på att det är omöjligt att veta via en berättelse på nätet), dock tror jag inte att din mamma mår bra och jag förstår att det är jobbigt för dig. 

Hon låter självupptagen ja, mycket av det du skrev har jag själv upplevt med min egen mor och det enda sättet att få henne att sluta när hon satt igång är att få henne att skämmas inför andra (dock fortsatte hon att anse att allt var mitt fel, hon gjorde det bara tyst). Så sätter hon igång, så ring det mobila psykteamet eller för den delen polisen om hon verkar aggressiv. Då kan hon kanske komma till insikt själv, för ingen kan tvinga henne, så länge hon inte är en fara för sig själv eller andra. 

Men en sak håller jag med din mamma om, och det är att disken du producerar är din att ordna för resten av ditt liv. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

eirwen
2014-03-27 01:06
#5

Du säger att hon har ADHD fast utan hyperaktivitet, det kallas för ADD.

Grejen är att Borderline, ADHD/ADD och Bipolär sjukdom går väldigt nära varandra. En person med ADHD/ADD kan visa symptom på Borderline, dom går alltså lite in i varandra när det gäller symptom och beteende.

För det första vill jag bara säga att ingen här kan säga vilken diagnos din mamma skulle kunna ha, det kan bara en psykolog/psykiatriker göra. Vi kan säga vad vi tror, men det betyder inte att det är så. Jag vill bara vara extra tydlig med detta.

Jag ser lite Borderline tecken, men jag tycker nästan att jag ser mer Histrionisk personlighetsstörning. Det kanske bara är jag, men det är min tanke. Här är en länk till vad det är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Histrionisk_personlighetsst%C3%B6rnin

Du kan tyvärr inte göra så mycket åt att hon inte berättar allt för psykiatrin, förutom att försöka prata med henne, men det verkar du ha försökt och det verkar inte funka. Vissa personer kan ha svårt att se att dom beter sig och gör fel. 

Det jag föreslår till dig är att själv börja prata med någon, om du inte redan gör det. Jag tror att det kan hjälpa dig att kanske lära dig hantera din mamma på ett annat sätt och det är bra att prata med någon. Om din mamma skulle ha en personlighetsstörning, Borderline eller någon annan, så är det svårt för dig som ungdom att hantera det på egen hand. 

Jag hoppas att det blir bättre för dig. Det låter jobbigt det du går igenom med din mamma. Om du vill prata mer privat så är det bara att skicka ett PM. :)

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

VildaVittra
2014-03-27 01:13
#6

Jag tänkte att du kanske skulle känna igen en del drag hos din mamma i den här artikeln: http://personligutveckling.ifokus.se/articles/4de8b36288f472603000761b-den-narcissistiska-mammans-karaktarsdrag

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Smultronsflickan
2014-03-27 01:27
#7

#3 Hmm kan ju kanske ringa och höra med dom åtmindstonde 

#4 Nejon mår inte bra , men hon pratar ju inte med psyk som hon borde, hon ljuger och påstår allt är bra. Sist hon hade ett självmordshot/utfall eller vad man kan säga. Satt hon och vaggade i soffan i typ 3 dagar och så sa vi syskon att hon borde läggas in på psyk ett tag och det tvärvägrade hon och hon ansåg att inget var fel med henne. Sen så när hon säger till psyk att allt är bra och fortsätter med sitt skådespeleri är det ju hemma det lids för det. Då sa vi att hon åtmindstonde skulle gå och prata med dem på psyk men det hände ju aldrig och hon berättade aldrig för dom om sitt "utfall".

#5 Nej, hon har ADHD utan hyperaktivitet. Hon är inte ultralugn som de med ADD har, hon är inte trevlig och ouppmärksam och inte socialt tillbakadragen. Hon är stirrig och överallt och åtmindstonde halft hyper. Det är bara att hennes diagnos kom sent och hennes hyperaktivitet har minskat genom åren.

Histrionisk personlighetsstörning liknar faktiskt också en hel del 

Har nära kompisar att prata med men tack för erbjudandet och om jag känner att det krisar så pratar jag gärna 🙂

VildaVittra
2014-03-27 01:31
#8

#7 Hur gamla är ni syskon? Har ni en närvarande pappa? Bor ni alla hemma?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Memento Mori]
2014-03-27 03:23
#9

Jag ser egentligen inte heller något övertydligt "borderline-igt" men du känner henne ju bättre och hon verkar ju inte må bra precis. 

Men som alla andra sagt så är det ju svårt att säga något över internet så det bästa är nog om du gör som du säger och ringer psykiatrin och berättar det du känner att hon lämnar ute.

Smultronsflickan
2014-03-27 22:35
#10

#8 Jag är yngst på 17 år och de andra flyttat ut, pappa är inte med i världen längre tyvärr.

Jag har fixat lägenhet till sommaren också för mitt egna psyke, men vill likosm inte  lämna henne som hon är men hon är så oförändlig i vissa saker eller principer 

Narcisstiska mamman tycker jag inte riktigt passar, det är mer att hon slungar ut sig kommentarer så folk kan hålla med om att det här är jobbigt för dig och så liksom

#9 Mjo men vill typ höra liksom, tänk om det inte alls liksom är borderline och om det är något liknande

VildaVittra
2014-03-27 22:41
#11

#10 Du är inte din mammas vårdnadshavare och du måste sätta dig själv först, då du är i ett skede i livet när du börjar bli vuxen. När du hittat vem du själv är och känner dig trygg i det kan man ta mer ansvar för andra. Med det menar jag inte på att du ska strunta i henne, mer att du ska ta några steg tillbaka och distansera dig lite.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lia
2014-05-15 17:58
#12

Hur har det gått TS? 🙂

Upp till toppen
Annons: