Medlemmar

Ny här..

2014-03-26 09:27 #0 av: nlinds

Hej, jag är ny här... Jag ska få börja gå på en Borderline utredning och tänkte att det kan va bra för mig att hänga lita på denna sidan för att få ta del av andras upplevelser, historier, tips och sådär..
Hoppas det är okej.

Blomma

Anmäl
2014-03-26 10:23 #1 av: [Memento Mori]

Hej, hej, välkommen och självklart går det bra att du kollar förbi här på sajten. Glad

Du får mer än gärna berätta om hur det går för dig och din utredning och är det något du undrar över så är det bara att fråga. 

Lycka till med utredningen. Blomma

Anmäl
2014-03-26 10:47 #2 av: nlinds

Igår var första mötet för mig, de ska överlägga med Chefen om huruvida jag får gå utredningen och komma överens om vilken hjälp jag behöver.. Så det känns liiite hoppfullt iallafall, för tillfället..

Jo det finns faktiskt lite jag undrar !
Om jag i framtiden gått klart utredningen och det visar sig att jag har Borderline.  Vad är det för behandling/hjälp man får ? Hur länge är den ? Får man gå med andra personer/får man träffa andra personer med borderline ?
Just nu känns det omöjligt för mig att få den hjälp jag behöver, för det känns som "ingen förstår" .. Men man kan ju hoppas på det bästa..

Och tack Glad

Anmäl
2014-03-26 11:06 #3 av: [Memento Mori]

Men det är ju ändå bra, hoppas du inte behöver vänta allt för länge på att få igång utredningen och behandlingen. 

Det är lite svårt att svara på för det varierar ganska mycket från person till person men det vanligaste är ju Dialektal Behandlingsterapi (DBT) antingen med eller utan medicin. Lite snabbt förklarat så innebär det att hitta en balans och lära sig behärska och leva med det.

Med DBT så får man oftast om inte alltid träffa andra med antingen borderline eller liknande problem då det brukar vara lite "gruppträffar" där man kan få stöd av varandra. Så det skulle du säkert uppskatta om du känner att ingen förstår dig. Glad

Hur lång tid det tar kan jag inte riktigt svara på för det beror rätt mycket på hur mycket hjälp du känner att du behöver men åtminstone några månader. 

Anmäl
2014-03-26 11:20 #4 av: nlinds

#3 tack så jätte mycket för svar Glad

Anmäl
2014-03-26 18:21 #5 av: [Memento Mori]

#4 Så lite så. Glad

Anmäl
2014-03-26 19:09 #6 av: emotionfucker

#3 Står inte DBT för dialektisk beteendeterapi? Kan vara jag som har fel, men har fått för mig det. :)

#2 Tänkte bara flika in och säga att det finns flera behandlingar än DBT, men än så länge är DBT den mest "kända". Vissa går på KBT, MBT eller vanlig samtalsterapi. Det beror helt på vad som funkar för just dig.

Olika behandlingar är olika långa, och så kollar man om du har blivit bättre eller inte. Går man i samma behandling länge och blir inte bättre så kanske dom vill byta då den behandlingen kanske inte funkar på just dig. 

Det är dessutom extremt vanligt av speciellt Borderline personer att inte känna sig förstådda, så här förstår nog de flesta hur du känner :)

Lycka till!

Medarbetare på Psykologi ifokus.
Anmäl
2014-03-27 02:32 #7 av: [Memento Mori]

#6 Haha oj vad tänkte jag på? Självklart heter det ju dialektisk beteendeterapi, tur att det är någon som är vaken.. Skrattar

Anmäl
2014-03-27 06:14 #8 av: nlinds

#6 tack för svar !  Blomma Jag trooooooooooooooooooooor den behandlingen dom sysslade med var MBT , har för mig dom sa något om det. Men jag var så nervös när jag var där att jag "blockade" typ allt dom sa till mig för att jag hade 1000 tankar hela tiden somm hoppade fram och tillbaka... FunderarLipar

Anmäl
2014-05-15 18:00 #9 av: Lia

Hur går det för dig? Glad

Söker du vänner? Klicka här!

Borderline & Depression & Goth & IBS & Social ångest & Vänskap Gapskrattar

Anmäl
2014-05-20 11:29 #10 av: nlinds

#9 fick göra lite tester, kryssa i frågor på ett papper för 2 veckor sen. på fredag ska jag göra något som heter SCID-II-intervju som tydligen kan ta hela eftermiddagen. ingen aning om vad det är för något dock ... dom är väldigt dåliga på att förklara..

Anmäl
2014-05-20 21:00 #11 av: Lia

#10 Hm, nej jag vet inte heller. Eller, jag känner inte igen namnet i alla fall! Hoppas det går bra!

Anmäl
2014-05-20 21:14 #12 av: tearsandrain

Själv har jag gått i DBT, en väldigt bra behandling, även om den inte gjort mig friskförklarad har jag lärt mig mycket om mig själv och hur jag ska hantera mig själv :)

Anmäl
2014-05-24 14:28 #13 av: nlinds

självklart ringde dom 2 timmar innan tiden och ställde in mötet... så jag fick en ny tid... så jobbigt när det blir så. Måste ju alltid förbereda mig i dagar, när jag ska någonstans.. så ställer dom in det.... grrr Arg

Anmäl
2014-06-05 22:52 #14 av: MissFlisan

Om du vill veta mer om DBT och lite mer "borderline tankar" så kolla gärna in Dialektisk beteendeterapi ifokus :)

Hoppas det blir bättre för dig!

sajtvärd för www.dialektiskbeteendeterapi.ifokus.se

"slappna av inget är under kontroll!"

Anmäl
2014-06-14 11:25 #15 av: FotoAlle

Jag går i MBT, har gått ett år och nu börjar det hända saker! MBT-behandlingen är 18 månader lång, och man går i terapi två gånger i veckan under hela perioden, grupp och individaul - det är en tuff behandling men jag är hittils väldigt nöjd med att jag fick komma med. 

Läs gärna mer på http://www.mbtsverige.se/

Anmäl
2014-06-14 14:37 #16 av: nlinds

Kommer få resultatet på alla tester jag gått igenom och deras åsikt om det är Borderline den 23e . Sjukt nervös.. Hur ska man lära sig att leva med Borderline ?

Har sett att vissa skriver att det är en sjukdom, och vissa säger att det är en diagnos ? Eller är det både och ?

Anmäl
2014-06-14 20:22 #17 av: Geru

#16 Det är en personlighetsstörning. Diagnos definitivt, men sjukdom vet jag inte direkt.

Anmäl
2014-06-15 10:40 #18 av: Lia

En diagnos är det ju absolut, eftersom en läkare diagnosticerat oss. Men det är ingen sjukdom eftersom den går att bota. Som andra säger så är det en störning, eftersom personligheten blivit störd :-) hoppas det hjälpte!

Anmäl
2014-06-15 23:24 #19 av: FotoAlle

Borderline är en psykisk sjukdom, vid en utredning används olika verktyg för att komma fram till en diagnos, alltså ett resultat av utredningen som antingen bekräftar eller förkastar en sjukdom.

Borderline är en svår psykisk sjukdom under kluster B i personlighetsstörningar. Dock är prognosen ofta ganska god för att bli frisk/besvärsfri.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Personlighetsst%C3%B6rning

Anmäl
2014-06-16 18:42 #20 av: emotionfucker

#19 Det är inte en sjukdom. Det är en personlighetsstörning.

Anmäl
2014-06-21 20:55 #21 av: Lia

#19 Det står ingenstans på wikipedia att en personlighetsstörning skulle vara en sjukdom (din länk). Det är ingen sjukdom.

Anmäl
2014-06-26 11:59 #22 av: nlinds

sååå... Jag har inte borderline, men jag har drag av det. Jag fick 4 poäng och man var tvungen att få 5 för att ha Borderline. Dock vågade jag inte säga att kärringen som gjorde det ena testet inte var nöjd med mina svar och pressade fram ofullständiga svar "åt" mig, vilket kunde ha gjort en enorm skillnad i resultatet.
Dock fick jag 5 olika personlighetsstörningar "på köpet".....

Tvångsmässig PS
Passiv-aggressiv PS
Paranoid PS
Depressiv PS
Osjälvständig PS .

Sen skulle psykologen återkomma med mer fullständiga resultat antingen idag eller imorgon..

Anmäl
2014-06-26 14:24 #23 av: rymdman

Har du gått igenom en ordentlig utredning eller bara ett test? Test visar ju bara en fingervisning, men det krävs ju en riktig utredning för att ställa eller förkasta en diagnos.

Anmäl
2014-06-27 08:48 #24 av: nlinds

#23 ingen aning, blir bara runtskickad hela tiden.. Gick utredningen på Sahlgrenska PBV i Göteborg. Fick göra Roschach test och någon SCID-II intervju.

Anmäl
2014-06-27 12:33 #25 av: nlinds

Nu ringde psykologen och berättade att jag faller in såpass mycket på Borderline ändå så han erbjöd någon nybörjar kurs för behandling, kommer ej ihåg vad den hette, men det börjar på N/M. Blev lite chockad så jag glömde lyssna, haha :P

Anmäl
2014-06-27 12:59 #26 av: emotionfucker

#25 MBT kanske?

Anmäl
2014-07-02 12:51 #27 av: nlinds

#26 det stämmer :)

Anmäl
2015-04-02 21:00 #28 av: nlinds

Heeeej :) Ville bara säga att jag har börjat på MBT behandling. Det går över förväntan och jag har redan efter bara en halv termin börjat utvecklas mer och mer inom "agendskap" och mentalisering. Men bäst av allt, jag har fått en ny vän!  Och jag har aldrig känt att jag kommit så nära någon innan på så kort tid ! Helt fantastiskt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.