Annons:
Etikettbehandlingar
Läst 617 ggr
[Memento Mori]
3/24/14, 5:46 PM

När tog ni kontakt med vården?

Hoppas det inte är allt för många som är på båda "mina" sajter för då syns det att jag har två identiska trådar.. 😇

Men i alla fall, blev lite intresserad av att veta när ni tog kontakt med vården eller möjligtvis BUP för första gången på grund av eran borderline eller någon annan psykisk diagnos?

Annons:
Evelina!
3/24/14, 5:51 PM
#1

Jag var nitton. Råkade ut för en ordentlig kris och fick efterhand en borderline-diagnos.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Memento Mori]
3/24/14, 5:54 PM
#2

19-20 år var jag, minns inte riktigt. Hade väl pratar med kuratorer och ett par lärare innan men det räknar jag inte riktigt med för det "gav" inte riktigt något. Var väl i för sig någon gång där vid 16-17 när jag precis byt skola för typ fjärde gången eller nåt som jag fick höra talas om borderline och social fobi men det gick aldrig vidare till BUP av för det var någonting som hände där, hmm.. 🤔

Mitt minne är extremt kasst när det kommer till år och "saker som hänt mig själv" av någon anledning.. Lite knöligt emellanåt. 😃

Lia
3/24/14, 6:08 PM
#3

Jag behövde hjälp på BUP med diverse problem när jag var 10. Sen var det lite sporadiskt fram tills jag var ca 14, för då fick jag en kontinuerlig kontakt där för depression bland annat fram tills jag var 18. Sen hamnade jag på vuxenpsyk och fick där diagnosen borderline.

Zadeira
3/24/14, 6:09 PM
#4

Jag fick första riktiga kontakt med psykvården för två år sedan, nån månad innan jag skulle fylla 25. I första hand utreddes min långvariga depression (sedan 13-års ålder) och min ätstörning, och för ca ett år sedan fick jag diagnosen borderline också.

Emelie
3/24/14, 10:23 PM
#5

Jag var 17 eller 18 och gick i andra ring i gymnasiet. Jag hade länge misstänkt för mig själv att det var någon diagnos som spökade inom mig, men jag ville väl inte riktigt insé det själv. 

I gymnasiet jag gick var det mycket fokus på att ta ett stort eget ansvar, vilket jag failade på direkt. Det var ju sån skillnad mot grundskolan jag hade gått i, där jag fick allt serverat, och helt plötsligt skulle jag ta eget ansvar för allt! I samband med detta fick jag svårigheter att sköta skolan, och vips som det var hade jag fått en ADHD-diagnos. 

Detta var min första kontakt med vården, och många vändor har det blivit sedan dess.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

JodineFritzl
3/26/14, 10:12 AM
#6

Har haft kontakt med vården flera gånger för mina problem men först nu när jag läst på och "tvingat" dom att göra en utredning på enbart borderline, så jag var 26. Den allra första tog jag när jag var 18, för social fobi och depression, sen har det ju såklart fortsatt, fram tills nu.

Annons:
eirwen
3/26/14, 2:08 PM
#7

Fick första gången kontakt med BUP när jag var 6, då min pappas tjej anklagade (det var en anklagelse då jag inte visade några som helst tecken på det utan bara hon som inte tyckte om mig och såg fel) mig för att ha Aspergers. Min pappa var inte en speciellt bra pappa och sa inte emot att jag inte har det utan tog kontakt med BUP istället för att göra en utredning. Det visade sig såklart att jag inte hade Aspergers. 

Fick kontakt med BUP igen vid 12-13 år då jag var väldigt deprimerad, hade problem med mat och socialfobi. Hade kontakt med dom tills 18 då jag flyttades över till vuxenpsykiatrin där jag fick min Borderlinediagnos.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Upp till toppen
Annons: