Annons:
Etikettdiagnos
Läst 387 ggr
[Memento Mori]
2/26/14, 4:23 PM

När utvecklades borderline?

Det är ju i för sig ganska svårt att säga men om ni skulle gissa, när tror ni att ni började utveckla borderline? 🙂

Annons:
[Memento Mori]
2/26/14, 4:30 PM
#1

Jag själv tror nästan att jag kanske fick det innan tonåren, eller åtminstone bitvis eller vad man kan säga.

Mina bröder kallade mig redan då för "Two-face" (från Batman) eftersom jag bytte från "Glad" till "Arg" eller "Ledsen" väldigt fort och oftast utan någon riktigt logisk anledning. Men om det var borderline eller att jag bara var lättstött är ju svårt att säga såhär i efterhand. 

"Efter tonåren" är jag faktiskt inte säker på om man ens kan utveckla det nu när jag tänker efter, eller? Är det någon som vet? 🤔

Lia
2/26/14, 4:42 PM
#2

Jag fick förklarat för mig på psykiatrin att man ändras i personligheten ända upp i tidig 20-årsålder, och att man då kan vara som du var i tonåren utan att ha diagnosen. Därför sätts den sällan innan 18, eftersom man förändras så mycket innan dess har man ju heller ingen garanterad störning innan man är "färdig". Sen slutar hjärnan att utveckla personligheten runt 20. Då lever man ju med sin personlighet. Men så i vissa fall så har personligheten man utvecklats med blivit störd, som i borderline. Vilket också går att märka i den åldern, eftersom man som du säger inte utvecklas mer.

Alltså får man varken en nyutveckald personlighet eller en störd personlighet efter ca 20 (däromkring). Men med terapi och medicin kan man ju bli av med några saker i alla fall, som tur är! 🙂

Sen kan man ju få sin diagnos sent i livet. Men det beror nog mest på att man inte upptäckt diagnosen tidigare, eller att miljön får en att agera på sin störning så den uppmuntras och blir starkare.

eirwen
2/26/14, 6:49 PM
#3

Som sagt ovan så har jag läst och fått det berättat att personligheten "inte är klar" förens vid 20-25 års åldern, och att det är därför dom inte vill sätta diagnoser som är personlighetsbaserade. 

Jag tror att man kan utveckla personlighetsstörningar i tidig ålder, min psykolog sa även att det var så. Det tar ju ett tag att utveckla sin personlighet och eftersom Borderline är en diagnos som har mycket med vad som hände under barndomen så tror jag att diagnosen börjar utvecklas tidigt också. Min psykolog och jag pratade om detta och hon sa att man kan börja se Borderline ganska tydligt vid 10-12 års åldern.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Lia
2/26/14, 6:54 PM
#4

#3 Ja, det är ju mycket både arv och miljö!

Upp till toppen
Annons: